Sunday, September 18, 2011

~ Bila seronok semua benda jadi ikhlas ^_^

IKLAN ~ Seorang yang ikhlas memiliki ciri tersendiri sehingga menjadi lambang keperibadiannya.

Tiga ciri IKHLAS ^_^

Pertama :  Tidak terpengaruh atau termakan oleh pujian dan cercaan orang lain.  Bagi mereka segala pujian yang indah atau cercaan yang buruk adalah sama nilainya.

Kedua :  Tidak mengharapkan balasan atau ganjaran dari amal kebajikan yang pernah dilakukan, tetapi dia hanya mengharapkan keridaan Ilahi.  Rasulullah SAW bersabda : "Pada hari kiamat nanti, dunia akan dibawa, kemudian dipisah-pisahkan, apa yang dikerjakan kerana Allah dan apa yang dilakukan bukan kerana Allah, lalu dicampakkan ke dalam api neraka" (Hadis riwayat Baihaqi).

Ketiga :  Orang yang tidak pernah mengungkit-ungkit kembali segala kebaikan yang pernah dilakukan.  Ertinya, orang yang selalu menyebut tentang kebaikan yang pernah dilakukan, apalagi menghina dan memburuk-burukkan orang yang pernah diberikan bantuan, maka sesungguhnya dia sangat jauh dari golongan orang yang ikhlas.  Rasulullah SAW pernah memerintahkan kita agar bersedekah secara diam-diam, jauh dari penglihatan orang ramai.  Umpama tangan kanan memberi sedangkan tangan kiri tidak mengetahuinya.  Sabda Rasulullah SAW : "Bahwa sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh dan rupa kamu, tetapi Dia hanya melihat kepada hati kamu." (Hadis riwayat Baihaqi).


~ Setiap perkara yang aku lakukan adalah ikhlas..sebab setiap kali yang aku lakukan aku pasti gembira...Insyaallah...~



Nurshuhadah Hamid likes this status ^_^

: out : 5:02 p.m.

No comments:

Post a Comment